Hei på deg

https://www.minanamnband.se/start


Her kan du bestille navnebånd

Her sysler jeg bare med mitt, i stille stunder.

Globus lagt inn 4 september 2011



Besøkende

tirsdag 11. oktober 2011

Måneskinnslampe

Da jeg var i Sør-Trønderlag i helga, tok søsteren min meg med til en brukthandler.

Og jøsses så mye rart han hadde der!!

Da  hun var der tidligere en gang, sa hun til samboeren sin at “DEN lampa hadde Barbro ville hatt”.

SDC13894

Og det hadde hun rett i.

Det var noe av det første jeg la merke til da vi kom dit.Jeg hadde egentlig ikke planlegt å kjøpe noe der.

Måneskinnslampen kostet !

Men jeg gikk derfra med den og ei gammeldags sukkerklype.

Samvittigheten ang pengebruken den dagen satt i hele ettermiddagen. Det tok nesten et døgn å “riste” det av seg. Men jeg vet jeg hadde angret om jeg dro hjem uten den. Det er i allefall sikkert.

SDC13907

SDC13916

Er det noen av dere som vet noe særlig om slike lamper??

Det jeg vet er at de ble laget mellom 1850-1900, har jeg lest. Og det ikke lages mere slike. de som selges er lamper som er i sirkulasjon. Tipper det er derfor de er så dyre.

Min har kitt/brent leire i bunnen og er formet slik at det skal stå et talgelys nedi.

Men jeg finner lite informasjon om dem på nettet.

Skulle gjerne visst litt mere.

Jeg skal nok definitivt tilbake. Smilefjes

8 kommentarer:

  1. Hei hei,
    Takk for koselige ord inne hos meg :)
    Heldigvis er mannen min også med på Lavkarbo - så vi har kun lavkarbomat i hus, mye lettere da så man slipper mye fristelser ;)

    Ha en fin Onsdag -
    Klem Jatte :)

    SvarSlett
  2. Den er nyyydelig! Virkelig vakker. Foreldrene mine har en måneskinnslampe i gammelrosa-aktig. Den er arv fra min fars foreldre som ble født tidlig på 1900-tallet.
    Ymter stadig frempå om forskudd på arv.. kremt.. men mamma ELSKER den også, vettu ;-)

    Den var sikkert dyr, men FOR en lampe!!

    God onsdag :-)

    Klem, Therese

    SvarSlett
  3. Veldig flott!
    Kanskje du skal søke på antikviteter, mener det finnes bøker med oversikt over forskjellige gjenstander? Eller kanskje her: http://www.digitaltmuseum.no/. Lykke til, Spennende å vite litt om det man har.

    SvarSlett
  4. Så utrolig flott lampe!
    Forstår godt at den ble med hjem. :)
    Om du deler prisen på ant. dager den gleder deg, blir den ikke dyr tenker jeg. den kommer du til å ha glede av i mange år. ;)Det hjelper å tenke slik når man får dårlig samv. He,he ;)
    Ha en fin dag. :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin!
    Men kan dessverre ikke hjelpe med info altså :(
    nattaklem fra Barbro

    SvarSlett
  6. Hei;)
    Koslig blogg:) ble nettopp følgeren din, så jeg titter innom deg senere også:)
    Ha en fin-fin høstdag:)
    *smil & klem fra Anne Torill*

    SvarSlett
  7. Nydelig!
    Jeg har ei rosa måneskinnslampe! :)

    SvarSlett
  8. Hei :) Jeg har en helt lik månelampe som din, lik farge også! Er interessert i å selge den, da jeg skal flytte ut av Norge og må kvitte meg med mye. Kan jeg spørre deg om hva du måtte betale?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...